Elitarisme bepaalt hoe het er in deze wereld aan toe gaat. Hoe werkt het elitarisme als dynamiek? Hoe kunnen we ons tot haar verhouden en hoe kunnen we er responsief mee omgaan?
Wat betekenen de woorden “professionalisme”, “compliance” en “loyauteit”? En hoe worden ze gebruikt? Hieronder waag ik me aan een Foucaultiaanse deconstructie.
Wat onderscheidt vullende en vervullende kunst? Een beschouwing.
Deze blog lag aan de basis van mijn boek Levenskracht, zelfzorg en persoonlijk meesterschap.
Over bezieling als antwoord op protypische ego-dynamieken in leiderschap.
Imagine: a third space, a “space between” the one and the other, a tranquil interruption, a place where we can come to our senses, a nowhere land, a place where we can be ‘nobody’ and therefore find ourselves, where we dis-cover ourselves as we encounter the other, making history together by giving existence to what is alive.
“De intuïtieve geest is een godsgeschenk, en het rationele verstand een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij die de dienaar vereert en het geschenk is vergeten…” (Albert Einstein) Wat willen we geschenk laten zijn in deze wereld? En wat dienaar?
"Zelfwaarde is het monster onder het bed van elk mens", schrijft Anke Wauters. Hoe kunnen we onze zelfwaarde wat minder monsterachtig maken? Enige overpeinzing brengt me bij het belang van waardigheid.
Over meditatie wordt op heel verschillende wijzen gesproken. Op basis van een eerste inventarisatie kom ik bij zes perspectieven of metaforen uit, met een zevende erbovenop.
In mijn boek Ontdek Jezelf beschrijf ik de mens aan de hand van vier op elkaar inwerkende dynamieken of onderstromen. Vanuit elke dynamiek ontstaat er een ander soort denken.
Dear social constructionism, let’s make a difference together and engage in this perpetuating process of on-going inquiry in which there is searching without finding and finding without searching. This practice is possible if we relate, if we interrelate with others and intra-relate with ourselves. That’s how we honour the relational nature of reality.
Wat kan bijdragen tot onze werkelijke aanwezigheid in onze zorg- en dienstverlening? Ik formuleer hier vier complementaire pistes.
Onze manier van zijn heeft een onmiddellijke impact op het verloop van interpersoonlijke dynamieken. Hoe zetten we de toon in een gesprek? Gregory Kramer stelt zeven stappen voor waarmee we menselijke interactie op een hoger plan kunnen brengen.
It is not so much the act that matters but the consciousness in which it is done (Sri Aurobindo)Onderzoek van de laatste decennia en wijsheid van de laatste millenia over waarom we best goed voor ons denken zorgen.
Aandacht is misschien wel ons kostbaarste goed. De moeite om er een boekje over te schrijven...
Een beschouwing over genieten, lijden, verantwoordelijkheid en vier gedaantes van helpen.
Op zoek naar een wereld waarin iedereen leiderschap opneemt. De leiders van de toekomst zijn niet de belangrijke veroorzakers van wat er gebeurt, maar kunnen net toelaten dat er iets ontstaat.
Hoe maken we onderscheid tussen mensen? Hoe gaan we om met verschil? En hoe kunnen we doorheen deze verschillen het verschil maken? Over winnaars en verliezers, schaaldieren en gewerveld door het leven gaan.